17 miljardin leikkauslista

SDP:n ja Kokoomuksen välinen kamppailu sopeuttamispaketista on ollut odotetunmukaista painimista, jonka seurauksena päätökset tehdään maaliskuun puolella kehysriihessä. Valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen lanseeraama yli 100 000 euroa tienaavien ”solidaarisuusvero” (hyi mikä termin raiskaus) sai hallituskumppani Kokoomukselta täystyrmäyksen, eikä Urpilaisen 3,5 miljardin sopeuttamistarvetta pidetä tarpeeksi suurena alijäämän paikkaamiseksi. Valtiosihteeri Raimo Sailas sanoo todellisen sopeuttamistarpeen olevan ainakin 5 miljardia euroa ja valtiojohtoisen talouden elvyttämisen olevan tarpeeton toimenpide.

Suurimpien hallituspuolueiden keskinäinen kinastelu on helppo peilata sitä taustaa vasten, joka muodostuu puolueiden kannattajakuntien takaa. Urpilaisen haluttomuus leikata julkista sektoria johtuu SDP:n kannattajista, jotka koostuvat suurten ikäluokkien ammattiyhdistysaktiiveista. Koska leikkaukset aiheuttaisivat väkisinkin henkilöstön irtisanomisia, näkee puolue mieluisampana paikata vajetta hyvätuloisten verotuksella, jotka siis eivät muutenkaan äänestäisi SDP:tä. Julkisten ja hyvinvointialojen liiton edustajistossa SDP:llä on 2/3 edustus. Puolue ei selvästi halua näyttäytyä lahtarina omien ay-aktiivien silmissä.

Kokoomukseen on usein yhdistetty Elinkeinoelämän Keskusliitto, joka toimii työnantajajärjestönä. Ollessaan yritysten etujärjestö, ratkaisut pyrkivät mahdollisimman paljon lisäämään kilpailukykyä, tai ainakin estämään tuloverotuksen kiristymisen entisestään. Verotusta halutaan mielummin painottaa kulutustottumuksiin, eli arvolisäveroon ja elintarvikkeiden haittaveroihin (mm.sokeri ja alkoholi), joka tuntuu eniten matalapalkkaisten elämässä, mutta haittaa vähiten yritysten tekemiä investointeja. Liika kulutustottumusten verottaminen kuitenkin aiheuttaa keinotekoista niukkuutta, vähentäen kuluttamista ja lopulta siirtää sen halvempiin naapurimaihin. Molemmat puolueet siis haluavat toisensa kannattajakunnan kustantavan nykyisen vajeen.

Kumpaakin osapuolta vaivaa sama ongelma, sillä ainoa poppakonsti tasapainottaa budjettia löytyy talouskasvusta, jolle ei kuitenkaan pystytä tarjoamaan mitään piristysruisketta. Talousarviot ollaan tehty nykyisen savijaloilla tutisevan hyvinvointivaltion elvyttämiseksi, mutta se ei seiso kovinkaan tukevasti. Nykyinen alijäämäisyys tulisi hyväksyä järjestelmän sisäisenä ongelmana, sillä vaikka juustoraastimella höylääminen ja verojenkorotukset saisivatkin nykyisen budjetin tasapainoon, mitä pitäisi tehdä seuraavan mahdollisen laman aikana? Tällä hetkellä julkinen sektori kasvaa bruttokansantuotetta nopeammin, mikä pitkällä aikavälillä aiheuttaa noidankehän verojen noustessa niin korkeaksi, ettei vähimmäinenkään yrittäminen ole enää kannattavaa. Valtio omii itselleen niin suuren roolin taloudesta, ettei se pysty lopulta enää huolehtimaan siitä itse. Tämä vaje ei korjaannu vaikka dieselin hinta olisi 15e/litra. Tässä vaiheessa ei ole enää niitä verotettavia rikkaitakaan.

Valtio ei itse voi luoda tarvittavaa ulkomaanvientiä, se pystyy vain purkamaan sen esteitä. Siksi Suomen pitäisi kansantalouden kestävyyden nimissä määrittää tarkasti mitkä tehtävät ovat julkisen sektorin hoidettavia ja mitkä yksityisen ihmisen. Kestävän mallin luominen muuttaisi Suomea hyvinvointivaltiosta hyvinvointiyhteiskunnaksi, jossa elintason kasvua ei häiritsisi valtion läsnäolo. Tein nykyisestä talousarviosta (2012) seuraavanlaisia havaintoja, jotka kelpaisi leikattavaksi yrittäjyyden ja kilpailukyvyn parantamisen nimissä. Verotuksen laskeminen myös poistaisi keinotekoisen paradoksin maasta, joka kärsii yhtä aikaa työvoimapulasta ja pitkäaikaistyöttömyydestä. Tämä hieman kevytmielisesti tehty lista ei ainakaan elä yli varojensa.

Teorettinen leikkauslista:

Puoluetuet -34 miljoonaa euroa

Veronmaksajien tehtävä ei ole maksaa puolueiden poliittisesta ohjelmasta, vaan sen pitäisi tehdä puolueiden jäsenet itse.

Kriisinhallinta   – 67,34 miljoonaa euroa

Suomen valtion sotilaalliset toimet tulisi rajoittua vain omien rajojen sisäpuolelle, ellei kyseessä ole sotilasliiton kanssa suoritettu yhteinen operaatio.

Kansainvälinen kehitysyhteistyö   – 893,7 miljoonaa euroa

Kehitysapu on tehoton tapa auttaa kehittyviä talouksia, lisäksi Suomella ei ole mitään moraalista velvollisuutta kantaa vastuuta diktatuurien tuhoamista maista.

Maahanmuutto    – 40 miljoonaa euroa

Maahanmuuton aiheuttamia kuluja voisi leikata puolella vähentämällä maahan tulevien ihmisten määrää. Suomesta pitäisi tehdä houkutteleva vaihtoehto hyvinkoulutetuille maahanmuuttajille.

Eläkkeet  – 5 000 miljoonaa euroa

Suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle tullaan kokemaan valtava huoltosuhdeongelma, sillä yhä pienemmän sukupolven pitäisi kustantaa valtion maksamia eläkkeitä. Johtuen ikärakenteen muutoksesta, myös Suomessa pitäisi painottaa enemmän yksityisiin eläkerahastoihin, joista on saatu hyviä tuloksia Chilessä ja Ruotsissa. 

Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle    -287 miljoonaa euroa

Ahvenanmaan erityisaseman tukeminen ei sisällä mitään muita kuin kielipoliittisia ulottuvuuksia.

Kuntien tukeminen    – 8 000 miljoonaa euroa

Valtionosuuksien valtava määrä ei kerro muusta kuin siitä, että kuntien lakisääteiset tehtävät ovat täysin ylimitotetut suhteessa kunnan maksukykyyn. Ei ole myöskään järkevää niin kunnan kuin valtionkaan tasolla, jos 80% kunnan tulokertymästä tulee valtionosuuksista, kuten esimerkiksi Ranualla tulee.

Pitkän aikavälin tavoitteena pitäisi olla kunnallisveron suhteellisen osuuden kasvattaminen verokertymästä, jotta eri kunnat voisivat itse valita mitä palveluja he haluavat asukkailleen tarjota. Tämä kannustaisi kuntia houkuttelemaan alueilleen elinkeinoelämää ja samalla pitäisi suuremman osan verotuloilla saaduista rahoista lähellä maksajaansa. Tämä tarkoittaisi mm. sitä, ettei yksittäisten kuntien rikastuminen mahdollistuisi valtion instituutioiden avulla (pl. puolustusvoimien varuskunnat.)

Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v)   – 544 miljoonaa euroa

 
Maatalouden ympäristötuki    – 363 miljoonaa euroa

Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v)    – 422 miljoonaa euroa

Verorahoilla ylläpidetyt yritystuet ovat aina arveluttavia, sillä tuotteista joutuu maksamaan ne ihmiset jotka eivät niitä välttämättä käytä. Tukitoiminnalla ylläpidetty elinkeino ei myöskään kannusta tehokkuuteen. Kaikuja Maalaisliiton ajoilta.

Energiatuki (arviomääräraha)     -127 miljoonaa euroa

Uusiutuvan energian tuotantotuki (arviomääräraha)     -97,8 miljoonaa euroa

Energiatuilla valtio osallistuu uusiutuvan energian tuotannon kustannuksiin ja kehittelyyn, tuotantotuilla taasen vaikutetaan tuotetun sähkön hintaan. Tuet eivät kuitenkaan tee sähköstä yhtään sen halvempaa, nyt siitä vaan joutuvat maksamaan nekin, jotka eivät sitä käytä.

Lapsilisät (arviomääräraha)    – 500 miljoonaa

Lapsilisien myöntämiselle pitäisi olla tarkasti rajattu tulokatto, sillä sitä pitäisi myöntää vain siinä tilanteessa, missä lapsen kasvattaminen ei omalla taloudenpidolla onnistu.

Koulutus (lukiokoulutus, opintotuki, aikuiskoulutus, korkeakoulut) – 400 miljoonaa

Lukion suosio laskee jatkuvana trendinä, joten siitä löytyy paljon mahdollisuuksia keskittämiseen ja aloituspaikkojen vähentämiseen, sama koskee korkeakoulupaikkoja, aikuiskoulutusta ja myös opinnoista maksettavaa opintotukea.  Opiskelijat ovat Suomen järjestelmästä eniten hyötyviä ihmisiä. 

EU ja kansainväliset järjestöt jäsenmaksu    – 600 miljoonaa

Nykyisessä taloustilanteessa yli 1,8 miljardia euroa maksava jäsenyys on liian kallis. Neuvotteluvaraa osuuden vähentämisestä on siis oltava.

Yhteensä: 17,4 miljardia

Summa on huomattava, sillä valtion arvioitu tulokertymä veroluontoisesti tuloista on 38 miljardia euroa.

 

Mitkä ovat teidän mielestänne säilytettäviä ja mitkä leikattavia kohteita?

 

Tuukka Kuru

EP


 

Kansojenherra
Sitoutumaton Kemi

"Vastenmielinen juntti niin puheilta kuin pärstäkertoimelta."
- Demi.fi
-----
"Joku hörhö nim. Kukka Ruukku eikun Tuukka Kuru"
- Takku.net
-----
"Pesunkestävä persuhan käsittääkseni olet."
- Harri Kiiskinen
----
"...toivon sinulta ihan jotakin muita kuin penis sojossa ajateltuja juttuja vinosti hymyillen."
- Pirjo Jokinen
----
"Toi Tuukka on varmasti tän puheenvuoron ärsyttävin jätkä."
-Susanna Kaukinen
----
"On aina ihanaa, kun oikeistokonservatiivinen fasisti tulee määrittelemään meille tytöille mitä anarkismi on ja mitä se ei ole"
- Suvi Auvinen

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu