*

Kansojenherra Oikealla ja oikeassa - Kansallisliberaalia pohdintaa

Takkulaisuus ja "kadun laki"

  • Tehtiin mitä piti?
    Tehtiin mitä piti?

Perussuomalaisten sangen humoristinen taideteos ehti seisoa paikallaan vain yhden päivän, ennen kuin anonyymit "ihmisoikeustaistelijat" kävivät sottaamassa kyseisen teoksen mustalla maalilla. Kyseinen puoluetoimisto on joutunut vastaavan ilkivallan kohteeksi pari kertaa aikaisemminkin, jolloin tekijöiksi epäiltiin Takku-verkoston aktiiveja. Graffitin sottaamista käsittelevä artikkeli ilmestyi nopeasti Takku.netin sivuille, jonka vuoksi teon yhdistäminen kyseiseen ryhmittämään onnistuu melkoisen kitkattomasti.

Takku.net on vasemmistoradikaali nettiyhteisö, joka on erikoistunut torjumaan äärioikeiston muodostamaa uhkaa. Verkosto on tullut suurelle yleisölle tutuksi itsenäisyyspäivän mielenosoitusten ansiosta, sillä kyseisissä mielenosoituksissa esiintyneet riehujat käyttivät kyseistä nettisivua toimintansa organisointiin ja markkinointiin. Sivusto jakaa anarkismiin ja suoraan kansalaistoimintaan liittyviä artikkeleita, joista suurin osa nimettömien toimittajien toimesta. Jaetut artikkelit kertovat omalta osaltaan takkulaisesta maailmankatsomuksesta, jota on mielestäni hyvä käydä vähän tarkemmin läpi.

Charlie Hebdon verilöylyä käsittelevässä artikkelissa todetaan mm. näin:

"Yht'äkkiä valtioterrorismi, republikaaninen ja demokraattinen terrorismi, käteisterrorismi jne. vuodattaa krokotiilinkyyneleitä ja pääsee esiintymään suurena hyvänä, kun jihadistit tarjoavat hopealautaselta tilaisuuden siihen. Sitten kaikki "puolustavat tasavallan arvoja ja ilmaisuvapautta". Pelkkää paskaa meille, jotka haluamme tuhota kaikki uskonnot ja viedä ilmaisuvapauden kaikilta noilta, jotka kulkevat kravateissa, kaavuissa tai missä tahansa muussa univormussa tai aatelisarvossa."

Mikäli kyseinen (alunperin ranskalainen) artikkeli kuvastaa myös suomalaisten anarkistien mielenmaisemaa, tulisi kyseisiin kannanottoihin kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Anarkistit hyökkäävät kyseisellä kannanotollaan ainakin kahta länsimaisen yhteiskunnan perusarvoa, uskonnonvapautta ja sananvapautta, vastaan. Kyseiset anarkistit näkevät yleiset länsimaiset vapaudet vaarallisina, sillä ne antavat yhteiskunnalliset oikeudet myös niille ihmisille, jotka ovat anarkistien mielestä väärää mieltä tai jotka ovat syntyneet anarkistien mielestä liian rikkaisiin perheisiin.

Näin rehellinen hyökkäys yhteiskunnan perusarvoja vastaan on sangen erikoinen myös siinä mielessä, että anarkistit yleensä pitävät vastaavia toimenpiteitä "fasistisina", mikäli ne kohdistuvat anarkistien omia mielipiteitä vastaan. Näennäisesti radikaalia vapausaatetta ajava liikehdintä on halukas poistamaan myös muita vapauksia, jotka ovat länsimaissa asuvalle ihmiselle lähes itsestäänselvyyksiä. Näihin kiellettäviin vapauksiin lukeutuu mm. yksityinen omistusoikeus, joka on anarkistien mielestä erittäin selvä kapitalistisen sorron muoto. Voimakkaan kriittinen suhtautuminen kapitalismiin ja markkinatalouteen on myös sementoinut anarkistiliikehdinnän vasemmistolaista yleisilmettä.

Väärää mieltä olevien ihmisten ilmaisunvapauden rajoittaminen ei ole mitenkään uusi keksintö myöskään suomalaisille anarkisteille. "Miksi Timo Hännikäistä ei pitäisi julkaista"- nimisessä tekstissä esitetään esimerkiksi seuraavia mielipiteitä:

"Varsinaisesti kiinnostavan tapauksesta tekee se, että Timo Hännikäinen on kirjallisen uransa lisäksi aktiivinen toimija uusfasistisessa liikkeessä. Tämä herättää kysymyksen siitä, onko seksistisiä mielipiteitä levittävän ja avoimesti fasismilla flirttailevan kirjailijan julkaiseminen oikein, hyväksyttävää tai edes ”sivistynyttä keskustelua” edistävää."

Näin liberaalin silmin vastaus on sangen yksinkertainen. Sananvapaus on hyvä asia riippumatta siitä, onko teksti vasemmistoanarkistin mielestä "fasismilla flirttaileva" vai ei. Sananvapauteen sisältyvät myös ne mielipiteet, joita yksittäinen ihminen tai ryhmittymä saattaa pitää vääränä. Vaikka esimerkiksi itse inhoan sosialistisia liikehdintöjä yli kaiken, en halua millään tavoin puuttua näiden ryhmien poliittisiin vapauksiin.

Mikäli ihmisen sananvapautta voidaan rajoittaa "yhteiskunnallisen turvallisuuden" nimissä, herää väistämättä kysymys siitä, kuka tämän edellä mainitun turvallisuuden määrittää. Olen aivan varma, että takkulaisen, kekkoslaisen ja esimerkiksi vastarintaliikkeen aktiivin käsitykset hyväksyttävästä puheesta eroavat voimakkaasti toisistaan. Rajatun sananvapauden yhteiskunnassa joku joutuu aina kärsimään mielipiteidensä takia.

"Hänen kirjoitustensa julkaiseminen on hänen poliittisen toimintansa tukemista, eikä tästä voi pestä käsiään vetoamalla Hännikäisen kirjalliseen laatuun. Kirjojen kustantaminen on yhteiskunnallista toimintaa, ja kustantamalla, levittämällä ja mainostamalla Hännikäisen teoksia Savukeidas tarjoaa resurssinsa fasistisen liikkeen käyttöön, tiedosti sen tai ei."

Kirjojen julkaiseminen on ainoastaan kirjoittajan ja julkaisijan välinen asia, jossa otetaan huomioon tekstin laatu, taloudellinen merkittävyys ja julkaistavan tekstin mahdollinen hyödyntäminen tieteellisessä ja yhteiskunnallisessa toiminnassa. Kirjojen julkaisu kuuluu osaksi sananvapautta, eikä ulkopuolisen painostuksen tai valtion läsnäolon tulisi millään tavoin vaikuttaa tähän edellä mainittuun vapauteen. Jos joku takkulainen ei halua tukea kyseistä kirjoittajaa tai Savukeidasta, hänen tulee ainoastaan jättää kyseinen kirja ostamatta.

Omasta kirjahyllystäni löytyy mm. Tiina Rosenbergia, Karl Marxia ja Tuure Leheniä, vaikka olen lähestulkoon kaikista asioista eri mieltä kyseisten kirjoittajien kanssa. En näe mitään syytä kieltää kyseisiä kirjoja vain siksi, että omat mielipiteeni poikkeavat heidän mielipiteistään. Poliittisen vastapuolen teoksia lukemalla esim. takkulaisetkin voisivat ymmärtää huomattavasti paremmin oikeistolaista ideologiaa ja nähdä oikeistolaiset ihan tavallisina ihmisinä muiden joukossa.

"Kiitos kapitalismin, joka tarjoaa näennäisen tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen vaihdon, kustantaja voi julkaista fasistista propagandaa, koska se on arvoneutraalia liiketoimintaa. "

"Kapitalistinen vapaus" on minusta huomattavasti miellyttävämpi vaihtoehto kuin vainoharhaisten kommunistien ylläpitämä diktatuuri, missä yksittäisellä ihmisellä ei ole mitään yleisesti tunnustettuja oikeuksia ja vapauksia.

"Syyttäessään kriitikkojaan valikoivasta liberalismista Hytönen sortuu kliseeseen, jonka mukaan myös suvaitsemattomia pitää suvaita. Tässä tapauksessa ei ole kyse vain poliittisesta epäkorrektiudesta vaan järjestäytyneen fasismin esiinnostamisesta ja legitimoimisesta. "

Aiempien kannanottojen perusteella voisin todeta että takkulaiset ovat paljon suvaitsemattomampia mitä yksikään "äärioikeistolainen" ryhmittymä. Kenellä on valta määrittää se, mitkä mielipiteet ovat "suvaitsevaisia" ja mitkä "suvaitsemattomia"? Jos kyseinen valta on takkulaisilla itsellään, kuka tämän vallan on heille antanut?

Viimeisin poliittisia vapauksia kritisoinut takkulainen kannanotto on Suvi Auvisen käsialaa, jossa hän toteaa esimerkiksi näin:

"Persut ovat kerta toisensa jälkeen lausunnoillaan ja ajamallaan politiikalla näyttäneet ihmisvihamielisyytensä, rasisminsa ja elitisminsä. On ymmärrettävää, että tasa-arvoon nojaava anarkistinen liike hyökkää salonkifasismia vastaan."

Tarkoittaako tämä samalla sitä, että tavallisilla kansalaisilla on oikeus hyökätä Takku.netin anarkokommunisteja vastaan? Ovathan he kerta toisensa jälkeen lietsoneet väkivaltaa muita ihmisiä kohtaan ja ilmoittaneet vihaavansa yksilönvapauksia.

"Persut hei: kaupunkikulttuuriin kuuluu se, että fasisteille näytetään näiden paikka. Katukuva on sen, joka sen ottaa. Jos graffitinne ei miellytä, on ilmiselvää katukulttuuria että sen päälle maalataan jotain muuta."

Jos viranomaiset eivät suojelisi myös anarkistien oikeuksia, käytännön katukuva poikkeaisi hyvin paljon anarkistien päiväunista. Ottaen huomioon ihmisyhteisön luontaisen järjestäytymisen, on melko turvallista olettaa että poliisilaitoksen jättämä ekologinen lokero täyttyisi nopeasti jollakin muulla ryhmittymällä. Yksityisten vartiointiliikkeiden, moottoripyöräjengien tai naapurivahtien ylläpitämässä kaupungissa anarkistien toimintavapaudet olisivat sangen vähäiset. 

---

Tuukka Kuru

M11

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

"Mikäli kyseinen (alunperin ranskalainen) artikkeli kuvastaa myös suomalaisten anarkistien mielenmaisemaa, tulisi kyseisiin kannanottoihin kiinnittää nykyistä enemmän huomiota. Anarkistit hyökkäävät kyseisellä kannanotollaan ainakin kahta länsimaisen yhteiskunnan perusarvoa, uskonnonvapautta ja sananvapautta, vastaan. Kyseiset anarkistit näkevät yleiset länsimaiset vapaudet vaarallisina, sillä ne antavat yhteiskunnalliset oikeudet myös niille ihmisille, jotka ovat anarkistien mielestä väärää mieltä tai jotka ovat syntyneet anarkistien mielestä liian rikkaisiin perheisiin."

Tuota..tahdotko,että sinun sanojasi aletaan tulkitsemaan jonkun toisen liberaalin puheiden mukaan? Vai mihin katosi se yksilö?

Enkä oikeastaan muuten kysyisi,mutta näemmä tarkkoja pitää olla mitä kaikki jonkin aatepiirin sisässä kirjoittaa,koska siitä tulee kaikkien aatepiirin jäsenten ajatusmaailma. Tätä tietysti voitaisiin kutsua kollektivismiksi..mutta kutsutaan nyt sitä sivistyneeksi liberalismiksi tällä kertaa,koska tarjoilet tällaista mahdollisuutta :)

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

"Tuota..tahdotko,että sinun sanojasi aletaan tulkitsemaan jonkun toisen liberaalin puheiden mukaan? Vai mihin katosi se yksilö?"

Takku-kollektiivi ei edusta yksittäistä ihmistä. Oletin että vasemmistolaisen ryhmittymän jakama vasemmistolainen artikkeli kuvastaisi kyseisen ryhmän vasemmistolaisia mielipiteitä.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Ranskalainen artikkeli..

No saanko alkaa tulkitsemaan USA:sen liberaalisen ryhmittymän jakamia artikkeleitta niin,että ne kuvastaisi sinun liberaalia ajattelua? Epäilen.

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru Vastaus kommenttiin #3

Jos olisin aktiivina suoran toiminnan libertaarissa yhteisössä, joka julkaisisi ja kääntäisi aktiivisesti suomeksi kyseenalaisia julkaisuja niin aivan varmasti saisit. Saattaisin jopa todeta että "hei, tämä ei todellakaan ole minun juttu".

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #4

En tainnut kirjoittaa mitään libertaarisesta. Ja itseasiassa olet jonkin sortin nettiyhteisöissä mukana kuitenkin. Eikö vain..et tosin aktiivina välttämättä.

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Neuvostoliitossa ei ollut tätäkään ongelmaa. Jos siellä jollain oli takkuja tukassa, niin miliisi tuli ja pamputti siten, että maahan jäi vain ja ainoastaan märkä läiskä. :D

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

Selittääkö tämä mainitsemasi historiallinen yhteys myös vasemmistoliiton sangen hiljaisen ja vaisun suhtautumisen kyseisiä anarkomarkoja kohtaan? Aatteen kannalta nämä anarkomarkot ovat ihan hyödyllisiä, mutta pamppua antaisitte jos vain olisitte itse päättävissä elimissä?

Käyttäjän JiriNieminen kuva
Jiri Nieminen

Kyllä, kaikissa niissä maissa, missä vasemmisto on päässyt valtaan ihmiskunnan historiassa, niin hipit ja anarkistit on laitettu kuriin ensimmäisenä.

Tosin en kyllä ymmärrä, kuinka anarkistit olisivat nytkään hyödyllisiä?

Olisi mielnkiintoista tietää, millä tavalla Tuukka näkee anarkistit hyödyllisinä, eiväthän anarkistit edes äänestä?

Toimituksen poiminnat

Sivut